En vanlig dag på kontoret!




Det är säkert nåra av er där ute som undrar vad det är för något man gör på en bank. På morgonen öppnar vi valvet för att förbereda kassan och växlingar/beställningar vilket brukar ta runt en halvtimme. Sen får vi tid för lite morgonfika fram tills att vi öppnar. 
Här på björkgatan har vi bara en kassa, eftersom det är ett företagskontor ser man inte behovet av att ha fler helt enkelt. Därför är inte trycket alltid så stort och våra arbetsuppgifter lite mer spridda, förutom just kassarbetet (att sätta in/ta ut/överförningar/sälja eller köpa fonder etc.), kan det även komma till uppgifter som att avsluta bankfack, kolla upp register, att hjälpa kunder med problem de stött på eller boka in kundmöten.
Den ena dagen är aldrig den andra lik, men det allra roligaste är helt klart att träffa nytt folk och överträffa deras förväntningar av mig. Det handlar alltså inte riktigt om vad man gör, utan hur man gör det! Målet med alla mina uppgifter, och tanken bakom mitt arbete är att var kund ska kunna gå ifrån kontoret nöjd. Skulle du inte få sätta in alla pengar du tagit med, ja då är det min uppgift att se till så att du förstår varför och känner att du förstår varför.

Det är alltså svårt för mig att säga att det här och det här är en typisk dag på banken, men som kassör handlar det i stort om att serva de som kommer in och vill ha hjälp. När det är mindre tryck, ja då finns det fortfarande andra administrativa uppgifter att göra.
Det som skiljer sig från andra kassörs-tjänster som jag tidigare haft är säkerhetstänket. Det är många, många säkerhetsrutiner man ska ha i bakhuvudet och vad det är man får göra och inte göra, men även vad KUNDEN får göra och inte får göra. När vi sen stänger kassan räknar vi igenom och dubbelkollar så att allting fortfarande stämmer, skulle det inte göra det så får man söka vart det har gått fel och se om det går att korrigera.

  1. Inga kommentarer

  1. Ännu inga trackbacks.